sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Taidemuseolla & Kuvallinen analyysi


Käynti Korundin taisemuseolla originaalin äärellä ei muuttanut kokemustani "Rannalla"-teoksesta erityisen järisyttävästi. Tiesin jo teoksen muhkeat mitat, joten sen seinän valtaava olemus ei tullut puun takaa. Se ei silti vähentänyt yhtään sitä seikkaa, että tämä center piece suorastaan imaisi vierellään olleet kärpäsentahrat (teokset) sisäänsä. Tätä vaikutelmaa ei vähentänyt yhtään se, että rinnalla olleet teoksissa vallitsi kasvillisuusteemat, ikään kuin jatkeena "Rannalla"-teoksen oikealle laidalle.
Teknisistä seikoista ei löytynyt erityisemmin uusia oivalluksia / jyrkkiä eroavaisuuksia reproduktioon. Siveltimen vetoja yms. miettien pienennetty tuloste ei rehellisesti sanottuna tehnyt pahastikaan epäoikeutta alkuperäiselle. Yksityiskohdat niin taustoissa kuin hahmoissakaan (kuten esim. kasvot) eivät olleet erityisesti selvempiä suuremmassa muodossa ja paikoin selvät siveltimen vedot jopa katosivat tulosteessa. Noin muutoin teos livenä ja läheltä tarkasteltuna toi samaistuttavuutta ja oikeata käsityön makua teokseen.

Eräs hienovarainen, mutta merkittävä ero teokseen kuitenkin tuli, jota koitan ylläolevalla teoksella selittää: sen lisäksi, että teoksesta paljastui värejä, joita en osannut odottaa, teos oli ennen kaikkea vihreämpi kuin osasin kuvitella. Siinä oli enemmän elinvoimaa ja positiivisempaa energiaa kuin kylmässä printtiversiossa. Samalla valkoiset pisarat ja muut "pallot" korostuivat entisestään, mistä taas sain idean tulikärpäsistä, joita kuvassa ei näy. Tämä kuva voisi sijoittua esimerkiksi metri teoksen tapahtumapaikasta oikealle tai eri aikaan päivästä tai jotain vastaavaa. Teoksen sisäinen maailma mielessäni siis muuttui hyvinkin oleellisesti: hahmot ovat mielestäni edelleen samojen huolien äärellä (mitä ikinä ne ovatkaan, en ole vielä ratkaissut), mutta ilmassa on toiveikkuutta ja optimistisempaa värinää kuin aiemman. Päässä soiva biisikin vaihtui kerrasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti