1. Omalla rannalla
Ensimmäinen
muistikuvani Maiju Salmenkiven "Rannalla"-teoksesta on se,
kun tunnistin viittauksen James Whalen elokuvaan 'Frankenstein' ja
kuinka pystyin samaistumaan tähän aihevalintaan taiteilijana, jolla
on tapana hakea inspiraatiota elokuvista ja muista jo olemassa
olevista tarinoista. Kuvan tarkempi tutkiskelu alkoi luonnollisesti
synnyttää erilaisia mielikuvia ja kysymyksiä siitä, mitä
taiteilija on itse lisännyt teokseen verrattuna sen
lähdemateriaaliin ja miksi. Ryhmämme jakoi kokemuksia vaikeista
asioista ja ahdistavista mielikuvista jo alusta asti, mikä tietysti
vahvisti myös omaa kokemusta tästä kolkkotunnelmaisesta teoksesta.
Jyrkkiä poikkeamia ei tulkinnoissa esiintynyt, joten mikään ei
toisaalta haastanut katsomaan teosta eri näkökulmasta.
Visiitti
originaalin äärellä muutti käsitystäni hyvin hienovaraisesti,
mutta silti merkittävästi. Teoksesta välittyi uusi, positiivisempi
tunnelma kuin erityisesti väreille epäoikeutta tehneestä
reproduktiosta. Olin edelleen samaa mieltä, mitä tunteita ja
olotiloja teos kuvastaa, mutta sen vire muuttui pohjimmiltaan
toiveikkaammaksi. Myös ryhmässä tämä oli huomioitu, mutta ei
välttämättä yhtä mielekkäällä tavalla kuin itse tämän koin.
Tuntemus alkuperäisen elokuvan kohtauksen kanssa oli alati pinnalla
mielessäni, mutta en missään vaiheessa tyytynyt vain ajattelemaan,
että Salmenkivi kertoisi täsmälleen samaa tarinaa kuin elokuva,
vaikka hahmot ja tilanne olisivat samat.
Omassa
kuvallisessa tulkinnassani pyrin kiteyttämään sekä ryhmässämme
esiintyneitä sovelluksia teoksesta, että myös vastareaktioita
näistä tunteista. Teos herätti mielikuvia synkistä ja painavista
asioista, kuten kuolemasta, yksinäisyydestä, syrjäytymisestä ja
jopa lasten hyväksikäytöstä, joista valitsin itselleni
oleellisimman, yksinäisyyden, tulkintani keskipisteeksi. Teokseni
toinen merkitys ei olisi ehkä edes syntynyt ilman näitä seikkoja
ja ryhmässä kummunneita mielleyhtymiä, sillä koitin nimenomaan
hakea erilaista lähestymistapaa teoksen tulkitsemiseen: mitä, jos
Salmenkivi on tehnyt teoksen vain omaksi huvikseen kiinnostuksestaan
Frankensteinin hirviöön ottamatta varsinaisesti kantaa mihinkään?
Yhtä lailla en itsekään kokenut kertovani (ensisijaisesti)
pahoinvoinnista tai muusta vastaavasta teoksellani, vaan tein sen
puhtaasti siksi, koska pidin sen tekemisestä ja halusin nähdä,
miltä tämä aihepiiri näyttää minun kädenjäljestä syntyneenä.
Taiteilijoiden
kiinnostusta pop-kulttuuriin koitin ilmentää liittämällä
tulkintaani suoran viittauksen John Romitan
Hämähäkkimiehestä.(http://images2.fanpop.com/images/photos/7200000/-SPIDER-MAN-NO-MORE-marvel-comics-7213909-450-662.jpg)
Omaa
tulkintaani esitellessä huomasin myös, että muut katsojat keksivät
monipuolisemmin merkityksiä teokselle kuin minä itse. Mikäli
Salmenkivi on itse jättänyt teoksensa yhtä avoimeksi tulkinnoille,
antaisin mieluusti päätösvallan tulkinnasta katsojalle. Noin
yleensä koen kuitenkin kummallisena ajatuksen, että jollakulla
olisi ensisijainen tulkintavalta taideteoksen suhteen: ikään kuin
joku olisi etuoikeutettu taiteeseen.
Taiteilijan
biografiaa tehdessä huomasimme, että muissakin teoksissaan
Salmenkivi otti vaikutteita olemassa olevia elokuvista, saduista ja
kuvataiteesta, ja teki näistä omat versionsa. Tämä niukka
informaatio ja oma kuvallinen tulkintani määrittelivät kokemukseni
tästä klassisen Universal-hirviön kunnianosoituksesta siksi, mitä
se on tällä hetkellä.
Kaikki
tämä on muovautunut kimpuksi mahdollisia käsityksiä ja
tulkintoja, joista en tuomitse yhtäkään vääräksi. Suurin ero
ensinäkemän ja tämän hetken välillä on lähinnä se, että
kokemus on nyt hyvin paljon monipuolisempi, eikä vain se, että
ollaan siirrytty yhdestä ehdottomasta totuudesta toiseen.
Merkittävimmät
hetket koin originaalin ja ensimmäisen kuvallisen analyysin äärellä.
Se ei ainoastaan muuttanut omaa kuvaani teoksesta, vaan tuli pitämään
sen vielä pienen etäisyyden päässä muiden ryhmämme jäsenten
tulkinnoista. Todellisen huipun matka koki kuitenkin teosten
esittelytilaisuuksissa, joissa epämuodollinen jakaminen ja yhdessä
oleminen nousivat pääosaan.
2.
Kuvamatkan anatomia
Kuvamatkan
tapaista kokemuspohjaista opetusta olisi ideaalista saada omaan
opetukseen tulevaisuudessa. Kuvamatkaa on helppo soveltaa eri
tilanteisiin: vaikka näin monen kuukauden mittaista rupeamaa on
vaikeaa sovittaa muun kuvataideopetuksen keskelle, siitä voi ottaa
osia, kuten tätä omakohtaista ja vapaamuotoista tarinankerrontaa
teoksen herättämistä tunteista, joita voisi mielestäni käyttää
ihan hyvin jo alakoulussakin. Pakollista ei tietenkään ole osata
syväanalysoida ja laittaa kontekstiin, mutta kun vain imee taidetta
itseensä ja todella kirjoittaa ylös, mitä taideteos merkitsee
itselle, sekin auttaa tunnistamaan, miten näitä tuntoja ja
havaintoja syntyy. Marjo Räsänen (2000, 14) mainitsee, että suuri
osa tiedostamme pysyy 'hiljaisena' ja sanat ovat eräs keino ilmaista
tällaista tietoa.
Toinen
oleellinen tekijä kokemuksellisessa oppimisessa on juurikin teoksen
äärellä opittujen asioiden soveltaminen omaan kuvalliseen
tulkintaan ja tätä myötä myös käytännön elämään. Räsänen
käyttää tästä nimitystä transfer. Myös aikaisempien kokemusten
merkitystä ja omaa henkilöhistoriaa korostetaan, sillä ne
vaikuttavat siihen, mitä oppija havaitsee. Koska tällainen käytäntö
voi myös rajoittaa oppimista, haasteena on luoda kokemuksia, jotka
kyseenalaistaisivat vanhaa tietoa ja laajentavat omalle oppimisille
asetettuja rajoja. Tämä tarkoittaa sellaisten oppimistilanteiden
luomista, joissa tutkittavaa ilmiötä lähestytään erilaisten,
toisiaan täydentävien ymmärtämisen ja muuntamisen tapojen avulla.
(2000, 13).
Kuvamatkan
osuutta kokemusten jakamisesta olisi aiheellista harjoittaa
aikaisessa vaiheessa, että lapsille ja nuorille iskostuisi päähän
se seikka, että oma kokemus ei ole ainoa olemassa oleva kokemus.
Käytännön puolta ajatellen yläkoulussa ja lukiossa
pidempimuotoiselle kuvamatkalle voi järjestää tilaa esimerkiksi
kuvataiteen valinnaisista kursseista. Blogin pitämisen puolestaan
voi korvata päiväkirjavihkoilla, jotka palautetaan opettajalle
kuvamatkan päätteeksi. En näe ongelmaa, miksei kokemukselliseen
taiteen harjoittamiseen voisi ainakin perehdyttää.
Joka
tapauksessa tällainen syventyminen taideteokseen - pienissäkin
määrissä - auttaa henkilökohtaisesti arvostamaan taidetta, jota
ei välttämättä normaalisti edes vilkaisisi. Erilaisten
tulkintojen kuunteleminen auttaa avartamaan mieltä ja näkemään
asioita uudella tavalla, kuin myös tuntemaan muita ihmisiä. Samalla
se edistää luonnollisesti myös toimintaa ryhmässä.
Räsänen
painottaa kokemuksellisessa taiteen tulkinnassa taiteen pinnallisen
tarkastelun muuttumista merkitysten ymmärtämiseksi ja
esiymmärryksen muuttumista tiedoksi. Kokemusten reflektointi
puolestaan johtaa toimintaan taiteessa ja elämässä yleensä, mikä
edistää kykyä esteettiseen ja eettiseen arvottamiseen.
Maailmankuva kasvaa. Sitä se voi todella olla, mutta
henkilökohtaisesti koen, että kuvamatkan kaltainen lähestymistapa
taiteen tarkasteluun voi parhaimmillaan olla niin kevyttä hauskaa
kuin terapeuttista ja avartavaa ihmisen tarkastelua, joka ei ole vain
keino kehittää itseään, vaan oppia kanssaihmisistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti